Alla inlägg den 30 maj 2011

Av jenny - 30 maj 2011 14:39

Som synes har jag varit bad mot bloggen och inte skrivit nåt.. Det har liksom funnits så mycket annat att hitta på. Som fint väder emellanåt   


En liten uppdatering kan jag ju komma med iaf.

Sovrummet är så gott som klart. Det som saknas nu är själva huvudgaveln och jag tror att Per ska få tillverka själva stommen och sen ska jag fixa på tyg på den så får vi den precis som vi vill ha! Hissgardiner har jag precis beställt hem, hoppas bara de passar..


freja kollar om nya byrån är ok

   


Så har vi haft storrensning av kirskål i trädgården. Hade vi utnyttjat kålen hade vi säkert kunnat gjort soppa till halva stan, det är så mycket överrallt. Inte bara på tomten utan även utanför. Det är som en stor äng av enbart kirskål och brännässlor. Ingen hit att gå barfota där inte.

Hur som helst så för att bekämpa den där s-ns kålen har jag lusläst på nätet om vad som kan tänkas vara bra, utöver roundup och andra giftigheter. Kom fram till att nävor kan vara bra. Sagt och gjort, vi åkte till vårt nya hangaround ställe: Ösmo plantshop och shoppade en bunt med olika nävor, kattfot (passande va?), lavendel, förjätmigej och andra fina marktäckande perenner och har planterat de på baksidan under våra buskar och träd. Lär väl inte märkas så mycket än men nästa år kanske de börjar bre ut sig mer.

Fick tips om att plantera lin också. Såg nog ut som ett frågetecken innan jag förstod att det var linfrön som menades.. Så får väl ta och kasta ut några frön i dikena runt om istället för att äta dem, hehe.


melker hjälper per att kolla så byggbilen har alla saker på rätt plats

 

Förutom plantering av buskar och perenner har det blivit några besök hos Manne man förstås. Busen går ute dygnet runt nu och var allt lite trötter första dagen men det verkar ha gått över nu.


j-a småkryp som kliar..

 

Nu i helgen har jag gjort två tavlor av tyg. Tyckte det var riktigt trist på väggarna i hallen uppe så köpte tyg och sen två tomma canvastavlor och häftade på. Vart faktiskt rätt ok tycker jag. Hade egentligen velat haft en långsmal tavla men det fanns inte, så fick bli två mindre.


vad tycks?

 

Ovido - Quiz & Flashcards