Alla inlägg under mars 2011

Av jenny - 20 mars 2011 20:34

När jag öppnade stalldörren i morse fick jag mig en överraskning. Stallets hingst stod lös mitt i och tuggade hö. Han tittade upp som en busig liten ungponny och såg helnöjd ut. Tur att han måste vara världens coolaste arabhingst för han hade inte hittat på några hyss alls. Visade honom ett äpple som han följde efter tillbaka in i boxen. Sen var ordningen återställd igen.Manne och jag tog oss en promenad i omgivningarna. Det var isgata under snön mot veterinären så det blev en lite kortare prommis dit, testade att gå en bit åt andra hållet också så vi iaf fick vara ute en stund. Mamma kom över på en fika på eftermiddagen och sen bara försvann timmarna iväg den här helgen också. Tänk om det vore tvärtom, 2 dagar jobb och 5 dagar helg.. Vad härligt!

Av jenny - 19 mars 2011 22:19

Våren har vari här idag och knackat på. Vi har njutit så mycket det bara går och varit ute på baksidan i solen.För att slippa dra runt en arg Melker i koppel på tomten så kom Per på en smart lösning. Av alla de kompostgaller vi köpte förut till arga kattens bur inne satte Per upp som ett långt staket längs med altanen och 'snickarboa'. Det vart toppenbra! Melker fick vara ute och lukta utan att ha koppel och nån av oss bakom. Först fick vi inte komma nära, då morrade han som vanligt, men gick det lite bättre. Det såg ut som hos skrotnisse med gallrena uppe och brädor som stöd, haha. Men vad gör man inte för de små rackarna.. Freja var såklart ute också och drog runt på tomten. Vi fotade spektaklet men det går inte att lägga in bilder här från paddan och eftersom vår dator är på virusrensning kommer bilderna upp på måndag istället.

Av jenny - 18 mars 2011 09:36

Igår kväll stod vi på arbetsförmedlingen här i kommunen och pratade om sommarjobb. Det var verkligen fullt hus med många frågor. Samtidigt är det kul att komma från kontoret och träffa lite annat folk än de man vanligen pratar med på dagarna.

Vi har iofs skoj här ändå. Lyckades plåta Lisa och hennes röra på bordet. Dagen efter körde hon storröj.


före

  


efter

  


Skillnad va? 

Av jenny - 15 mars 2011 13:39

För de som läst tidigare i bloggen så får Melker vara ute och lufta nosen. Men vi vill inte att han ska försvinna från tomten vilket han har lyckats med 2 gånger hittills. Vi vill ha koll på honom vad han pysslar med. Fast han tycker såklart inte alls samma sak som vi utan han vill dra iväg och rymma från tomten till sina gamla gömställen (som iofs är täckta av snö idag..) och bara lukta.

För att han inte ska rymma mer får han numer gå ut med koppel. Och det är inte populärt. Han morrar hela tiden och när vi ska lyfta upp honom lägger han öronen bakåt och fräser    Han blir som ett monster. Tur att det här är övergående. När snön har smält bort och det blir lite växtlighet ska han få börjar gå själv igen, med chansen att rymma..

Av jenny - 14 mars 2011 13:51

Helgen har varit jätteskön.

I lördags gick vi upp skapligt och åkte ut till Manne. Per hängde på och tömkörde för första gången. Det gick jättebra!

Manne tyckte det var helkul men hade invändningar vid en stor vattenpöl. Det krävde lite övertalning med godis men sen gick han som tåget igen.


per och manne

    


jag och manne vid hemska vattenpölen

  


vackra pralin

  


På eftermiddagen kom mamma förbi och vi tog en fika utomhus i fina vädret.

Vi såg ett alldeles fantastiskt vårtecken i en minirabatt vid altan på baksidan.


krokus

  


Självklart kollade vi på melodifestivalen på kvällen som avslutning.


I söndags kom Pers pappa förbi och fikade. Sen höll de på litegrann i sovrummet som sakta men säkert börjar ta form.

En hemmapysseldag var det helt klart.

Det verkligen känns att våren är på intåg nu. Längtar till snön har smält bort så vi kan börja fixa i trädgårn. Riktigt längtar till det.


Av jenny - 11 mars 2011 19:54

Åkte ut en sväng till Manne efter jobbet. Kan väl säga att det var rätt halt. Precis utanför stalldörren sluttar det lite lätt uppåt eller nerför, hur man nu ser det. I alla fall så gick jag där i lutet men kom inte så långt, för jag gled ner igen,haha. Måste sett lite roligt ut. Manne och Pralin stod och tittade på mig från deras hage ovanför lutningen och undrade vad jag höll på med. Jag tog mig samman och gled till sidan där jag fick fotfäste igen. Tänkte tömköra mot sommarhagarna men ville inte glida ner igen så tog med Manne till paddocken istället för att göra honom fin där. Han brukar inte ta många steg när han är lös sådär men tydligen var det jätteskoj att hålla till i paddocken med snö till knäna för jag fick inte fånga honom. Det är första gången sen jag började rida honom (3 år) som han inte vill bli fångad. Så han fick hålla på där helt enkelt ett tag och gå runt i sin takt. Efter ett tag kom han fram igen och vi tog oss en halkig promenad istället.

Av jenny - 11 mars 2011 10:01

Vi hade en riktig myskväll igår.

Per hade gjort middagen så den var klar när jag kom hem från jobbet. Vilken lyx!!

Sen tog jag fram min bok och satt med näsan i den hela kvällen. Det är en riktig såndär tjejbok som man läser igenom på några timmar och som alltid slutar lyckligt.


Både Freja och Melker tog det lugnt också. Melker landade framför brasan och njöt i värmen. Att han inte får värmeslag är ju ett mysterium. Han är nog allas vår isbjörn!


njutning

  


inbyggda tofflor..

  

Av jenny - 8 mars 2011 08:55

Vaknade med ett ryck i natt av att hela huset skakade! Och så då ett dovt dån samtidigt. Vart rätt skakig själv.    Per hade vaknat han med och han kom på att det var såklart snön som rasade ner från taket. Phu. 

Ovido - Quiz & Flashcards